اتاق دانش کارنیک

در اتاق دانش ، آخرین مطالب مفید کار و استخدام را رایگان بیاموزید

چرا یک شرکت باید برای استخدام افراد از تست های روانشناسی استفاده کند؟

پیش‎بینی مهم استامروزه، پیش‎بینی، عامل مهمی در موفقیت‌ها و شکست‌ها بازی می‌کند. همانطور که پیش بینی هوا، نتایج مسابقات ورزشی، وضعیت اقتصادی و دیگر موارد می‌تواند برایمان مهم باشد، منطقی است که دنیای کسب و کار نیز پیش بینی صورت گیرد. امروزه شرکت‎های بزرگ برای رسیدن به هدف پیش بینی، از تست های روانشناسی استفاده می‎کنند. برخی از آزمون‎ها به کارفرمایان کمک می‎کند رفتار افراد کاندید شغلی را پیش از استخدام پیش‎بینی کنند و در کنار آن برای مواردی مانند ترفیع رتبه یا بالا بردن سطح آگاهی و مهارت کارمندان نیز از آن‌ها استفاده کنند.آیا یک شرکت واقعاً با صرف هزینه معقول می‎تواند برای پیش‎بینی رفتار مشخصی از انسان و شناسایی استعداد و فاکتورهای ریسک استخدام از تست‎های روانسنجی استفاده کند؟آزمون های روانشناسیمجموعه بسیار گوناگونی از تست های روانشناسی در سطح اینترنت وجود دارد. متداول‎ترین آزمون‎های استفاده شده در بحث استخدام شامل آزمون‎های بررسی علایق، پرسش‎نامه‎های خودسنجی، آزمون‎های شناختی و آزمون رفتاری می‎شود. این نوع آزمون‎ها صحت یا اعتبار پیش‎بینی را با مقادیر متفاوتی نشان می‎دهند و بررسی درستی این آزمون‎ها بسیار اهمیت دارد. ثابت شده است که استفاده از چندین ابزار در کنار هم به معنای پیش‎بینی بهتر است. در حقیقت، طی فرآیند استخدام، آزمون روانسنجی اطلاعات بیشتری را از فرد در اختیار شما قرار می‎دهد. پروسه داخلی استخدام (مصاحبه، بررسی تاریخچه مختصر زندگی فرد، شبیه‎سازی و موارد دیگر) هم‎چنان سر جای خود قرار دارد.اهمیت دستیابی به اطلاعات استانداردتست های روانشناسی اطلاعات استانداردی در اختیار شما می‎گذارد، به عبارتی اشخاص با استفاده از شاخص‎های مشابهی تحت سنجش قرار می‎گیرند و با استانداردهای موجود مقایسه می‎شوند. این نوع استاندارد سازی باعث عدم وابستگی آزمون به خطای شناختی مدیران و کارشناسان استخدام و بی‎طرفی آزمون می‎شود که گاهی اوقات در استخدام و یا ارتقاء افراد کارفرما دچار آن می گردد.به عنوان مثال، بعضی از افراد در طول یک مصاحبه شغلی مهارت خاصی در خوب نشان دادن خود دارند، که در نتیجه می‎تواند بر روی نظر فرد مصاحبه کننده تاثیر بگذارد. با مقایسه تمامی کاندیداها با استانداردهای مختلف و ابزارهای معتبر روانسنجی، وجهه کامل‎تری از افراد را می‎توان به دست آورد.به همین شکل، اغلب اوقات طبق یک تفکر باطنی ما بهترین کارمندان خود را بدون شک بهترین بهترین‎ها می‎دانیم. اما با استفاده از تست‎های روانسنجی استاندارد ما می‎توانیم به عنوان مثال بهترین فروشنده خود را با دیگر فروشنده‎های موجود در بازار مقایسه کنیم. اطلاعات به دست آمده نشان خواهد داد آیا این فروشنده واقعا یک فروشنده برتر است یا خیر.تست های روانشناسی به چه صورت می‎تواند به نفع کسب و کار شما عمل کند؟برای اینکه با صرف هزینه کم بیشترین نتیجه را از آزمون‎های روانسنجی بگیرید، ما به شما راه‎حل زیر را توصیه می‎کنیم. ابتدا و مهم‎تر از هر چیزی، باید مشخص کنید در چه زمینه‎ای می‎خواهید از این آزمون‎ها استفاده کنید، یعنی در کدام بخش از مراحل استخدام، جابجایی شغلی، انتخاب نهایی کاندیداها، بررسی احتیاج به نیروی کاری بیشتر، و یا ارزیابی کارمندان برای اعطای سمت‎های مختلف در شرکت.ارزیابی سریع صلاحیت‎هایی که طی فرآیندهای داخلی استخدام شرکت شما در نظر گرفته نشده استزمانی که جواب سوال بالا را مشخص کردید، بایستی بررسی کنید برای سمت شغلی مورد نظر خود چه صلاحیت‎هایی نیاز است و طی فرآیندهای داخلی استخدام چه مواردی از آن را می‎توان ارزیابی کرد. سپس، باید صلاحیت‎‎های لازم برای آن شغل را شناسایی کنید که با فرآیندهای داخلی استخدام ارزیابی نمی‎شوند و از طریق آزمون‎ روانسنجی می‎توان آن‎ها را سنجید. در این مرحله، برای انتخاب ارزیابی‎ها بهتر است از یک کارشناس کمک بگیرید تا شما را به خوبی راهنمایی کند. شما هم‎چنین باید توجه داشته باشید که ابزارهای آنلاین یک نمای کلی از افراد را در اختیار شما قرار می‎دهند. بعضی از شرایطی که با این ابزارها سنجیده می‎شوند ممکن است برای موقعیت شغلی مورد نظر شما ضروری نباشند. شما هم‎چنین می‎توانید خودتان تفسیر بعضی از ابزارهای پیشرفته‎تر روانسنجی را یاد بگیرید تا به دنبال آن به نتیجه‎گیری سرعت ببخشید و هم‎چنین استقلال بیشتری در این زمینه به دست آورید.کمک به توسعه منابعبا گذشت زمان، استفاده از تست‎های روانسنجی می‎تواند یک استاندارد داخلی برای موقعیت‎های کلیدی در شرکت را به وجود آورد. به عنوان مثال، اگر گروهی از فروشندگان ارزش کاری بالایی دارند، ما می‎توانیم در زمان استخدام سایر فروشنده‎ها وجود همان ارزش‎ها را در نتایج بررسی کنیم. به دنبال ایجاد یک شناسه کلی در رابطه با صلاحیت هر گروه در شرکت، خلاصه داده‎ها را می‎توان تحلیل و به نکات مفیدی دست پیدا کرد، به عنوان مثال بررسی کرد معمولا چه ضعف‎هایی وجود دارد یا چه مواردی تکمیل‎کننده قدرت تیم کاری خواهد بود.این ارزیابی‎ها هم‎چنین برای توسعه منابع مفید است. خیلی اوقات ما شاهد مدیرانی بوده‎ایم که تنها یک مرتبه در خصوص نتایج تست‎ها مشورت کرده و هرگز از آن‎ها دوباره استفاده نمی‎کنند. نتایج را در کشو قرار ندهید و کلید آن هم دور نیندازید! از ابزارهای روانشناسی می‎توان برای اجرای طرح‎های بسیار هدفمند توسعه استفاده کرد یا به منابع سنجیده شده کمک کرد تا فرآیند توسعه فردی خود را تسریع بخشند.به طور خلاصه، سازمان‎ها به دنبال قرار دادن تست های روانشناسی در پروسه استخدام خود با مزایای زیادی روبرو خواهند شد. تنها یک شروع ساده کافی است تا تمامی این مزایا آشکار شود.
دیدگاهتان را بنویسید