اتاق دانش کارنیک

در اتاق دانش ، آخرین مطالب مفید کار و استخدام را رایگان بیاموزید

کار چیست ؟

به نام خدا

موضوع مورد بحث : کار

کسب و کار چیست ؟

مجموعه ای از افراد می باشد با تخصص های مختلف در سازمان که برای هدف مشابهی تلاش می کنند. کسب و کار برای فراهم کردن نیازهای مشتریان بوجود آمده است. مجموعه فعالیت هایی برای بدست آوردن پول و ارزش محصول. اگر خواهان این هستیم که همیشه کسب و کارمان سرپا باشد نباید در خدمت به مردم و چرخه خرید و فروش کم کاری کنیم. اگر بعنوان مثال من یک مغازه ی لباس فروشی دارم باید شخصی باشم که مشتریان انگیزه دارند که با من هم صحبت شده و از این مرکز خریدشان را انجام دهند . کسب و کارها به سرعت رشد کرده و بر سر زبان ها می افتند. اما باید برای هر ذره پیشرفت یک کسب و کار تلاش بی وقفه کرد. این بخش کمی به سمت بحث بازاریابی کشیده می شود. زیرا بازاریابی بخشی از بحث کسب و کار است، به معنای این که کسب و کار فقط به منظور از خرید و فروش کالا و خدمات نیست. هرچه بیشتر به این بحث می پردازیم به جزئیات بیشتری دست پیدا می کنیم. کسب و کار تعاریف بسیاری دارد: به این معنا که کالا و خدماتی را به بازار عرضه کنند و آنها به فروش برسند.

یک سازمان یا تشکیلات سرمایه‌گذاری است که مشغول فعالیت‌های تجاری، صنعتی، یا حرفه‌ای باشد. یک شرکت، فعالیت‌های کسب و کاری را از طریق تولید یک کالا، ارائه‌ی یک خدمت یا خرده‌فروشی محصولاتی که از قبل تولید شده‌اند، به انجام می‌رساند. یک کسب و کار می‌تواند یک نهاد سودده باشد یا یک سازمان غیرانتفاعی (غیر سودده) که برای انجام ماموریت‌های خیرخواهانه ایجاد شده‌ است.

تعریف خلاصه از کسب و کار:

 

اهداف کسب و کار:

  • اقتصادی: کسب و کارها از نظر اقتصادی سود بالایی ببرند.
  • اجتماعی: از نظر اجتماعی در دید مردم کسب و کار خوبی بنظر بیایند و روز به روز بر سر زبان ها باشند.

در اینجا به معرفی چند مدل کسب و کار می پردازیم:

 

  • کسب و کار خانگی:  هر مدل فعالیت اقتصادی که با استفاده از تجهیزات محل سکونت انجام گیرد کسب و کار خانگی می گویند
  • کسب و کار اینترنتی:  فروش و ارائه کالا و خدمات از طریق اینترنت بصورت آنلاین، بعنوان مثال سایت دیجی کالا
  • کسب و کار خانوادگی:  کسانی که در این کسب و کار فعالیت می کنند باهم فامیل و عضو یک خانواده هستند.

کار آفرین کیست:

فردی که کسب و کارهای خودساخته جدید (بدون مشابه) یا بازطراحی شده را به جامعه ارائه می دهد و کسب و کار جدیدی راه اندازی می کند.

کارآفرینی چیست:

 

راه اندازی کسب و کاری جدید ، نوآوری در خلق محصولی جدید و ارائه آن به جامعه.

کارآفرینی فقط به معنای تولید محصول جدید نیست بلکه معنای بسیاری دارد . مثال:

  • خلق روش جدیدی برای تولید محصولات
  • ورود به بازارهای جدید در جوامع مختلف
  • و تولید کالایی قدیمی به سبک جدید و نو

ویژگی های شخصیتی کارآفرین:

  • رئیس و کارفرمای خودش برای عملی کردن آن چیزی که در ذهنش نقش داده است.
  • ترجیح می دهد خودش تصمیم بگیرد و مشکلات و سختی ها را به دوش بکشد.
  • همیشه بازتاب عملکرد خود را می بیند.
  • به دنبال مبارزه و رقابت هستند و ریسک پذیری دارند.

انگیزه تان از کار کردن چیست :

به خاظر خشنودی و رضایت خاطر خودم و در عین حال پول

به خاطر پول

به خاطر پول و در عین به خاطر این که کاری انجام داده باشم

چگونه اهداف شغلی خود را پیدا کنیم؟

  1. با تجربیات روزمره‌تان ارتباط برقرار کنید :

اولین برداشت اشتباه از هدف این است که باید بسیار بزرگ باشد، در حدی که حتی بتواند دنیا را تکان بدهد.

به هیچ وجه! هدف را می‌توان در لحظات بسیار ساده‌ی زندگی یافت.

وقتی بدون آنکه مجبور باشید، دری را با هدف کمک کردن، به روی کسی باز می‌کنید. هنگامی که صمیمانه و نه صرفا برای وقت‌گذرانی، با همکارتان احوال پرسی می‌کنید، زیرا واقعا به او اهمیت می‌دهید. زمانی که استرس ندارید اما نفس عمیق می‌کشید تا هوا را در ریه‌ها و مجرای تنفسی‌تان احساس کنید.

هدف به همان اندازه که از عوامل خارجی تأثیر می‌پذیرد، در تار و پود درون شما نیز جریان دارد. به محض اینکه تصمیم بگیرید با تجربیات روزمره‌تان ارتباط برقرار کنید هدفمندی در زندگی‌تان جاری می‌شود.

  1. چیزهایی را که به شما انرژی می‌دهند، بشناسید :

هدفی که مفهومی در آن نهفته نباشد، هدف حقیقی نیست.

وقتی بدانید به چه چیزهایی واقعا اهمیت می‌دهید و کدام یک از ویژگی‌های خودتان، اطرافیان‌تان و هر چیز دیگری در این دنیا، بیشتر از همه برای‌تان ارزش دارد، می‌توانید اراده‌تان را برای هر عمل یا رفتاری با تکیه بر آنچه به راستی برای‌تان مهم است تقویت کنید و هدفمند بودن زندگی را در کارهای‌تان احساس کنید.

مثلا اگر برای کمک به دیگران اهمیت قائلید؛ دنبال راه‌هایی باشید که بتوانید به گروهی کمک کنید، بیشتر از آنچه مشتری توقع دارد به او خدمات بدهید، یا در فعالیت‌های خیریه‌ی محل‌ زندگی‌تان شرکت کنید. اگر به خوش‌رویی اهمیت می‌دهید؛ در محل‌کارتان با لبخند حاضر شوید و با شوخ‌ طبعی‌تان به دیگران هم لبخند هدیه بدهید. یا اگر به گسترش روابط‌‌تان اهمیت می‌دهید؛ با اطرافیان‌تان بیشتر ارتباط برقرار کنید و با آنها در مورد موضوعات مختلف صحبت کنید، تا انگیزه‌ی بیشتری داشته باشید.

این ارزش‌های شخصی، آرمان‌های تخیلی یا وعده‌های پوچ نیستند، بلکه ابزارهای محکم و کارامدی برای ایجاد هدفمندی تلقی می‌شوند.

  1. وارد هر اتاقی که می‌شوید، در آنجا تغییری مثبت ایجاد کنید :

قرار گرفتن در یک اتاق با افراد دیگر از اتفاقاتی است که روزانه زیاد رخ می‌دهد. احتمالا شما هم هنگام قرار گرفتن در چنین شرایطی کمی بخشش و از خود گذشتگی نشان می‌دهید، مثلا سعی می‌کنید از امکانات موجود کمتر استفاده کنید. می‌روید، کارتان را انجام می‌دهید و بر‌می‌گردید.

بیایید و با دید متفاوت و انگیزه‌ی بیشتری به آن نگاه کنید. اگر تصمیم بگیرید وارد هر اتاقی که شُدید کار خیری انجام بدهید، تغییر مثبتی ایجاد کنید و در کل آنجا را با وضعیتی بهتر از آنچه پیش از ورود شما داشته ‌است ترک کنید، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

می‌توانید تجربیات‌تان را در اختیار افراد داخل اتاق قرار دهید، احساس‌تان را با آنها شریک شوید، از کار یک نفر تعریف کنید، یا خیلی ساده به صحبت‌های کسی گوش دهید. اگر بتوانید به همین سادگی در هر اتاق هدفی بیابید، تصور کنید در هفته‌ی آینده، ماه آینده، یا سال آینده چه تغییراتی می‌توانید ایجاد کنید.

  1. میراث ساده‌تری از خودتان به جا بگذارید :

میراث در فرهنگ لغت به معنای آن چیزی است که پس از مرگ کسی از او برای بازماندگان باقی می‌ماند. این تعریف من را به فکر فرو می‌برد.

این‌طور که من می‌بینم، ما به خوبی می‌دانیم که تنها یک فرصت برای زندگی در این سیاره‌ی کوچک و عجیب داریم و همه‌ی ما می‌خواهیم حداکثر تلاش‌مان را انجام دهیم و نشانه‌ای از خودمان به جا بگذاریم. واقعیت این است که، سرنوشت همه‌ی ما، به جا گذاشتن میراثی مانند آنچه میکل آنژ، مادر ترزا، یا نلسون ماندلا به جا گذاشتند، نیست. در حقیقت این تمایل دیوانه‌وار برای به جا گذاشتن میراثی جهانی ما را به دام می‌اندازد؛ زیرا درباره‌ی اهداف‌مان خیال‌بافی می‌کنیم و مدام در تلاشیم تا تناسبی میان شغلی که داریم و تصویری که در ذهن‌مان ساخته‌ایم بیابیم.

به عبارت ساده‌تر، با کمی موشکافی در فرهنگ لغت، میراث شما چیزهایی هستند که به دست می‌آورید و می‌توانید به میل خودتان به دیگران هدیه بدهید. شما می‌توانید زمان، توجه، مهارت، هم‌دلی، مهربانی، تجربه و خیلی چیزهای دیگر را به دیگران هدیه بدهید.

بنابراین سخاوت و بخشندگی می‌تواند در هر لحظه، هدف شما باشد. امروز و همین الان تصمیم بگیرید بخشنده باشید، داشتن همین هدف ساده، بهتر از منتظر ماندن برای معجزه‌ای است که شاید هیچ وقت اتفاق نیفتد.

هدف چیز جالبی است. گاهی زودگذر، گاهی نیروبخش و گاهی هم آزاردهنده است. اما در نهایت شما را برای مشارکت در کارها با هر چه در اختیار دارید ترغیب می‌کند و به ویژه در محل کار، از کشمکش با چیزهایی که ندارید بازمی‌دارد.

پاسخی بگذارید
شرکت رایگان در دومین گارگاه بزرگ رزومه نویسی و مهارت های لازم ، با سخنرانی مهندس اشکان نیک بین (کارآفرین و موسس استارتاپ)
شرکت رایگان در رویداد